Comentaris al Real Decret-Llei 18/2020, de 12 de maig, de mesures socials en defensa de l’ocupació (BOE 13.05.2020)
Fi de la situació d’ERTO de Força major amb efectes 01.07.2020: període transitori: (a) reincorporació al treball de les persones treballadores afectades i (b) la nova figura de situació de força major parcial.
(a) Es dona fi, amb efectes 01.07.2020, a la situació d’ERTO de força major, per aquelles empreses i entitats que ho estiguin en base l’article 22 del RDL 8/2020, és dir, totes aquells que a partir del 14.03.2020 van entrar en ERTO per raó del COVID19 (cessaments d’activitats, etc.), sense perjudici que el Govern pugui acordar una pròrroga dels expedients de regulació d’ocupació per aquells sectors que es consideri escaient.
Les empreses, a partir del 13.05.2020, i no més enllà del 30.06.2020, hauran d’anar reincorporant a les persones treballadores afectades per l’Erto de força major, que no vol dir la reincorporació de totes de cop, sinó que ho poden fer en la proporcionalitat i possibilitats reals de cada Fase de la desescalada*, segons el grau d’inici d’activitat que per a cada zona i sector permetin les Ordres per a cada fase**. Ara bé, en tot cas, reincorporades totes les persones treballadores abans de l’01.07.2020, sens perjudici de poder portar a terme un ERTO ETOP ( els que són per raons econòmiques, tècniques, organitzatives o de producció) amb efectes l’01.07.2020 (veure més avall).
*L’article 1 del RDL 18/2020 es diu que “Se encontrarán en situación de fuerza mayor parcial derivada del COVID-19, aquellas empresas y entidades que cuenten con un expediente de regulación temporal de empleo autorizado en base al artículo 22 del Real Decreto-ley 8/2020, de 17 de marzo, desde el momento en el que las causas reflejadas en dicho precepto permitan la recuperación parcial de su actividad, hasta el 30 de junio de 2020. Estas empresas y entidades deberán proceder a reincorporar a las personas trabajadoras afectadas por medidas de regulación temporal de empleo, en la medida necesaria para el desarrollo de su actividad, primando los ajustes en términos de reducción de jornada”.
**Actualment: Fase 1: l’Ordre SND/399/2020, de 9 de maig, per a la flexibilització de determinades restriccions d’àmbit nacional, establertes després de la declaració de l’estat d’alarma en aplicació de la fase 1 de el Pla per a la transició cap a una nova normalitat (BOE 09.05.2020). Fase 2: Ordre SND/414/2020, de 16 de maig, per a la flexibilització de determinades restriccions d’àmbit nacional, establertes després de la declaració de l’estat d’alarma en aplicació de la fase 2 de el Pla per a la transició cap a una nova normalitat (BOE 16.05.2020).
(b) En aquesta transitorietat, el RDL 18/2020, a partir del 13.05.2020 i fins el 30.06.2020, proporciona una nova figura jurídica, l’ERTO de força major parcial, que permet la reincorporació a temps parcial*.
*De conformitat l’article 262.3 LGSS, la reducció de jornada ha de ser entre un mínim del 10% i un màxim del 70% de la jornada habitual de la persona treballadora afectada.
Les empreses o entitats podran reincorporar els treballadors afectats per l’Erto de força major a jornada reduïda, prevalent els ajustos en termes de reducció de jornada (entenc que la norma vol preferentment un major volum de reincorporacions a jornada parcial que no un menor a temps complet, buscant la major ocupació).
Es facilita així una reincorporació ajustada a les necessitats de l’activitat, atès la desescalada (fases) contempla inicis d’activitat progressius.
Fi de l’exoneració de quotes per cotització Seguretat Social dels ERTO Força major a 30.06.2020: període transitori
A partir del dia 13.05.2020 i fins el 30.06.2020, l’exoneració de quotes de cotització a la Seguretat Social d’aquelles empreses en situació d’ERTO per força major i vers les persones treballadores afectades, queda de la següent manera:
(I) Empreses d’1 a 49 treballadors/res:
(a) Si es mantenen en situació d’atur, és dir, no s’han incorporat a treballar cap persona treballadora, ni total ni parcialment:
Es manté l’exoneració de cotització del 100%.
(b) Si s’incorporen treballadors, total o parcialment:
Durant el mes maig:
Respecte els treballadors reincorporats: exoneració del 85%
Respecte els treballadors no reincorporats*: exoneració del 60%
*Els que es mantenen en situació d’atur.
Durant el mes de juny:
Respecte els treballadors reincorporats: exoneració del 70%
Respecte els treballadors no reincorporats: exoneració del 45%
(II) Empreses de 50 o més treballadors/es:
(a) Si es mantenen en situació d’atur, és dir, no s’ha incorporat a treballar cap persona treballadora, ni total ni parcialment:
Es manté l’exoneració de cotització del 75%
(b) Si s’incorporen treballadors, total o parcialment:
Durant el mes maig:
Respecte els treballadors reincorporats: exoneració del 60%
Respecte els treballadors no reincorporats: exoneració del 45%
Durant el mes de juny:
Respecte els treballadors reincorporats: exoneració del 45%
Respecte els treballadors no reincorporats: exoneració del 30%
Per a la determinació del número de persones treballadores computables es contemplaran les existents en l’empresa a data 29.02.2020.
Comentari:
La pròpia norma contempla que es prioritzi la reincorporació majoritària a temps parcial vers la a temps complet en nombre menor, és dir, si una empresa té, per exemple, 5 treballadors, es demana prioritzar reincorporar, per exemple els 5 a temps parcial que no sols 2 a temps complet.
Donat que la situació de ERTO de força major ve donada, entre altres supòsits, majoritàriament pel cessament d’activitats per raó del RD 463/2020, de 14 de maç, d’estat d’alarma i que la nova norma disposa la situació de força major entretant es donin les raons per les quals estan en situació de força major i, en tot cas, mai més enllà del 30.06.2020, conseqüentment, si la Fase 1 (Ordre SND/399/2020, de 9 de maig) ja permet la realització de part de l’activitat , i més encara la Fase 2 (Ordre SND/414/2020, de 16 de maig), cal entendre que, en proporcionalitat, ha d’haver una reincorporació de treballadors/es, el que no vol dir pas que hagin de ser d’inici ja tots/totes, fins hi tot que sigui a temps parcial, sense perjudici d’aquells casos on es pugui acreditar que no era possible cap reincorporació abans de l’01.07.2020. El fet que l’exoneració de cotització es mantingui al 100% o al 75% (segons siguin empreses fins a 49 treballador/es o de 50 o més) fins el 30.06.2020 si no s’incorpora cap persona treballadora, no vol dir, al meu parar jurídic, que podent iniciar l’activitat, encara que sigui parcialment i amb limitacions, s’apuri l’exoneració màxima sense reincorporar a ningú fins el 30.06.2020. Crec que aquets criteri en un futur serà el que podria aplicar la Inspecció de Treball, aixecant actes de liquidació de quotes a aquelles empreses que poden legalment reincorporar treballadors/res entre el 13/05/2020 i el 30/06/200 no ho hagin fet, sense perjudici de prova en contrari, que no era possible. Qui, tot i podent reiniciar l’activitat no li és factible per raons econòmiques o productives (manca de comandes), hauria d’iniciar un ERTO ETOP, com més endavant exposaré i la nova norma introdueix.
Fi de la mesura extraordinària per atur
El RDL 8/2018, de 17 de març, va establir que les persones treballadores en situació d’atur per raó d’ERTO, sigui de força major com ETOP, gaudirien de la prestació d’atur encara que no tinguessin suficient període de cotització. També va establir que el temps que es percebi la prestació d’atur no computaria com a temps d’atur consumit.
Doncs bé, ara el RDL 18/2020, de 13 de maig, recull que aquestes millores sols seran aplicables fins el dia 30.06.2020.
Erto de Força Major seguit d’Erto per raons ETOP
Entre el 13.05.2020 i el 30.06.2020 es podran tramitar ERTOS ETOP (els que són per raons econòmiques, tècniques, organitzatives o de producció) amb les interessants particularitats: es podrà iniciar la tramitació de l’ERTO ETOP estant encara vigent l’ERTO de força major, i que tingui efectes del dia immediat següent a la finalització de l’ERTO de força major.
La suspensió dels contractes temporals afectats per un ERTO: fi a 30.06.2020
La suspensió de la durada dels contractes temporals afectats per un ERTO (sigui de força major o ETOP) imposada a partir del 28.03.2020 pel RDL 9/2020, de 27 de març, es manté vigent fins el dia 30.06.2020. O dit d’una altre manera, a partir de l’01.07.2020 els contractes temporals afectats per un ERTO (cal entendre en la pràctica per un ERTO ETOP) ja no els hi computarà més suspensió.
L’impediment d’acomiadar per raons Covid19: fi a 30.06.2020
La consideració de no justificat (improcedència) de tot acomiadament per raons de força major o per raons ETOP, basades en la situació d’estat d’alarma (Covid19) que va establir el RDL 9/2020, de 27 de març, a partir del 28.03.2020, es manté vigent fins el dia 30.06.2020. En conseqüència, cal entendre que, si no canvia de nou la norma, a partir de l’01.07.2020 els acomiadaments ETOP, fonamentats en la situació de crisis generada pel Covid19, si es compleixen els requisits legals, podran ser procedents.
El compromís de no acomiadar posteriorment a un Erto: la salvaguarda d’ocupació
El compromís de no acomiadar durant els 6 mesos següents a la data de la fi de l’ERTO queda de la següent manera:
Sols si s’ha portat a terme un ERTO de força major i s’ha gaudit de l’exoneració de cotització de la Seguretat Social.
El 6 mesos es computen a partir no de la fi total de l’ERTO, sinó des de la incorporació de treballadors/res, encara que sigui parcialment o sols sigui part de la plantilla afectada.
S’entén incomplet el compromís si es produeix l’acomiadament o extinció de contracte de persones afectades per l’Erto, no de les no afectades.
No es considera incomplet : si l’acomiadament és disciplinari procedent, ni si l’extinció és per fi d’un contracte temporal o causal, ni pel fi de la crida de les persones treballadores amb contracte fix discontinu, o la dimissió, mort, jubilació, incapacitat permanent de la persona treballadora.
Tampoc es considerarà incomplet el compromís si l’acomiadament es fa quan concorri risc de concurs de creditors. De fet la norma aboca a presentar preconcurs de creditors per acreditat aquesta raó.
Entenc que no és una solució efectiva per la sostenibilitat de l’empresa i llocs de treball: és per tots conegut que si una empresa presenta preconcurs se li “tanca” tot crèdit , el que es quasi abocar-la al concurs, més en un escenari prou greu com el de la situació de pandèmia Covid19. Hagués estat més factible per la supervivència de l’empresa i llocs de treball simplement exigir acreditar amb rigor (per exemple per un auditor i un pèrit independent) que si no es fan els ajuts de la plantilla s’entraria en situació de concurs.
Conseqüències en cas d’incompliment del compromís de no acomiadar: de la norma es desprèn el reintegrament de les quotes de Seguretat Social que s’han obtingut exoneració de tots/totes els treballadors/res, més el recàrrec i interessos de demora. És dir, que si l’empresa, per exemple, té 45 treballadors/res i ha acomiadant sols un/a, incomplint el compromís, haurà de reintegrar l’import de les cotitzacions exonerades de tots els 45. Entenc que és una desproporcionalitat i abusiu. Veurem que diran el tribunals en un futur.
Repartiment de dividends
A les societats mercantils o altres persones jurídiques no es permet el repartiment de dividends de l’exercici fiscal 2020 si han aplicat ara ERTOS de força major i han gaudit dels recursos públics destinats a aquells ERTOS, a no ser els reintegrin.
Aquesta limitació no serà aplicable a les entitats que a data 29.05.2020 tinguessin menys de 50 persones treballadores.
Descarregar el document en PDF:
Deixa un comentari