SITUACIÓ LEGAL CONSOLIDADA I VIGENT EN MATÈRIA DE (1) Baixes mèdiques per infecció o aïllament Covid19 i per restriccions de la sortida del municipi (el cas de la Conca d’Òdena). (2) Protecció extraordinària a treballadors per comte propi o autònoms.
(Real Decret 487/2020, de 10 d’abril; Reial Decret-Llei 13/2020, de 7 d’abril; Reial Decret-Llei11/2020, de 31 de març; Real Decret-Llei 10/2020, de 29 de març; Reial Decret-Llei 8/2020, de 17 de març; Reial Decret 465/2020, de 14 de març; Reial Decret 463/2020, de 14 de març)
El Reial Decret Llei 13/2020, de 7 d’abril, publicat en el BOE del 8 d’abril, i en vigor el 9 d’abril, contempla, entre altres extrems que ara no són objecte d’aquest treball, modificacions i derogacions de disposicions anteriors en matèria de (i) baixes mèdiques d’infectats, aïllats i restriccions de la sortida del municipi domicili habitual i (ii) protecció extraordinària de treballadors autònoms.
Aquest treball recull la seva situació legal consolidada i vigent a data 11.04.2020:
1.- BAIXES MÈDIQUES PER INFECCIÓ O AÏLLAMANT COVID19 I PER RESTRICCIONS DE LA SORTIDA DEL MUNICIPI (el cas de la Conca d’Òdena)
Cal dir que aquesta situació de protecció és excepcional, així ho reiteren els Reials Decrets Llei que la regulen.
A qui va dirigit ?:
Tant persones treballadores per compte aliena com a treballadors per compte pròpia o autònoms, amb els requisits i particulars que en cada cas seguidament es diran.
Supòsits:
1) Períodes d’aïllament amb causa en el Covid19
2) Períodes en situació de contagiat pel Covid19
3) Restriccions de la sortida del municipi per raó sanitària del Covid19
(cas concret de la Conca d’Òdena).
Es consideren situacions assimilades a accident de treball.
NOTA: Ara bé, en el cas que l’aïllament o la infecció esdevingui en l’exercici del treball (per exemple una persona treballadora del sector sanitari treballant resulta infectada de Covid19), a les hores no serà una situació assimilada sinó un accident laboral de tot dret, on el seu tractament serà el propi d’un accident laboral, i no una situació extraordinària per raó del Covid19 com assimilada a accident laboral.
Prestació:
Prestació equivalent al 75% sobre la base de cotització.
Requisits:
1.- Situacions d’aïllament o contagi
Que el metge expedeixi el comunicat de baixa mèdica.
2.- Situació de restriccions de sortides del municipi
a) Que s’hagi acordat restringir per l’autoritat competent la sortida del municipi.
En el cas dels municipis d’Igualada, Vilanova del Camí, Santa Margarida de Montbui o Òdena (que conformen la Conca d’Òdena), de conformitat la Resolució INT/718/2020 del Departament d’Interior de la Generalitat de Catalunya de data 13.03.2020 (DOGC 12.03.2020) i la Ordre SND/290/2020 del Ministeri de Sanitat de data 26.03.2020 (BOE 26.03.2020), des de les 00:00 hores del dia 13.03.2020 es restringí la sortida de persones. I amb efectes 05.04.2020 es deixa sense efectes (Orde SND/323/2020 del Mº de Sanitat de 5.04.2020).
b) Tenir el domicili habitual en el municipi on l’autoritat ha acordat la restricció de sortida (en el cas de la Conca d’Òdena tenir el domicili habitual a Igualada, Vilanova del Camí, Santa Margarida de Montbui o Òdena).
c) Que hi hagi la necessitat (que es vegin obligats, diu la norma) de desplaçar-se de localitat (és dir, tenir que desplaçar-se a un indret fora del municipi habitual amb prohibició de sortir) per prestar serveis d’activitats no afectades pel RD 463/2020 que declarà l’estat d’alarma (servies essencials i activitats no suspeses).
Per exemple, sanitat, alimentació, veterinària, transport, estacions de servei de combustibles, etc. no van ser afectades; per contra sí ho van ser, entre altres, restauració, comerç al detall, arts escèniques, etc.
d) Que tot i així que l’autoritat hagi denegat de forma expressa la possibilitat de desplaçar-se.
Aquí no hi cap altre interpretació que tot i ser treballador (sigui per compta aliena o autònom) de serveis no afectats, els mossos d’esquadra no t’hagin deixat sortir per realitzar el teu treball.
e) Que no es pugi realitzar el treball de forma telemàtica, per raons no imputables ni a l’empresa ni al treballador o al treballador autònom.
f) No tenir dret a cap altre prestació pública.
La redacció literal és “… i no tinguin dret a percebre cap altre prestació pública”. La interpretació que jo faig és que es refereix a cap altre prestació pública amb causa amb el Covid19, atès no ens diu “no percebre cap altre prestació pública” sinó “no tenir dret a percebre”. En conseqüència és la meva interpretació que aquelles prestacions compatibles amb el treball que no es percebin per raó del Covid19 no han de ser aquí obstacle. Per exemple, la prestació d’incapacitat permanent total compatible amb el treball actual que es pugui realitzar.
Durada
1.- Situacions d’aïllament o contagi
Des del comunicat de baixa mèdica fins el comunicat d’alta mèdica.
Que aquí serà com el cas d’una baixa mèdica ordinària, segons criteri del facultatiu.
2.- Situació de restriccions de sortides del municipi
La norma es limita a contemplar:
Que la durada “vindrà determinada “pel comunicat de baixa i la corresponent alta”.
i afegeix:
▪ que si es tracte de persones treballadores per compte aliena, que no són de serveis essencials, ni d’activitats suspeses, ni que, sent-ho o no, no estan situació d’incapacitat temporal, ni en situació per naixem de fill, afectats per un ERTO o altres raons de suspensió del contracte de treball i que, per tant, els hi és d’aplicació el permís retribuït recuperable obligatori que va imposar el Govern el passat 29 de març (RDL 10/2020), la durada de la prestació serà fins el 29 de març de 2020.
Manant la norma (al facultatiu metge que pertoqui) que s’expedeixi el comunicat de baixa el dia la restricció de sortir i el comunicat d’alta amb efectes del dia 29 de març de 2020.
En conseqüència, pels afectats de la Conca d’Òdena, serà del 13.03.2020 (baixa) fins el 29.03.2020 (alta). Passant a situació de permís retribuït recuperable obligatori el 30.03.2020 fins el 09.04.2020, inclòs.
▪ que si es tracte de treballadors per compte pròpia o autònoms, la durada serà des de l’inici de la restricció (al cas de la Conca d’Òdena des del dia 13.03.2020 inclòs) fins la data de finalització de la restricció (al cas de la Conca d’Òdena fins el dia 05.03.2020 inclòs).
També el facultatiu metge tindrà que expedir els comunicats de baixa i d’alta corresponents.
▪ ¿ Però, i els treballador per compte aliena que sí són de serveis essencials en situació de plena capacitat d’ activitat de treball que compleixen el requint de tenir el seu domicili habitual en localitat de la que se l’hi a prohibit sortir ?
Per exemple, persones treballadores del transport, sanitat, veterinària, alimentació, etc., etc.
La norma no recull la seva durada. L’omissió sols és respecte a la durada no del dret, perquè la norma es dirigeix a “… a aquellos trabajadores que se vean obligados a desplazarse de localidad para prestar servicios en las actividades no afectadas por el Real Decreto 463/2020, de 14 de marzo, por el que se declara el estado de alarma para la gestión de la situación de crisis sanitaria ocasionada por el COVID-19 …”; per tant, es limita a treballadors d’activitats no afectades pel Reial Decret 463/2020; en conseqüència tenen el dret i, atès que també ens diu que “…. La duración de esta prestación excepcional vendrá determinada por el parte de baja y la correspondiente alta.” La durada vindrà donada pel comunicat d’alta i baixa, que entenc hauria de ser des de la data de la restricció (en la cas de les localitats de la Conca d’Òdena el dia 13.03.2020) fins el dia de la fi de la restricció (05.04.2020), perquè no els hi és d’aplicació el permís retribuït l’article 1 dels RDL 10/2020.
El problema de la maca de claredat de la norma, és d’execució pràctica, perquè trasllada al serveis mèdics una interpretació o valoració que no els hi correspon.
Tramitació
L’acreditació de (i) domicili habitual (que serà segons el padró d’habitants), (ii) l’acord de restricció (a la Conca d’Òdena vindrà donat per la resolució de restricció de 12.03.2020 publicada al DOGC) i la (iii) denegació de possibilitat de desplaçament (que vindrà domada prèvia declaració de veracitat del sol·licitant), serà mitjançant certificació emesa per l’ajuntament corresponent. Els ajuntaments de la Conca d’Òdena ja han habilitat les seves webs per aquesta finalitat. Pel que fa a la baixa i alta mèdica, es tindran que seguir les informacions i indicacions dels ajuntaments i del Servei Català de la Salut.
Crítica
Aquesta norma arriba tard:
Primer, la restricció de sortida de persones a la Conca d’Òdena va ser des de les 00:00 hores del dia 13 de març de 2020 fins el dia 5 d’abril de 2020, inclòs, però la norma es publica en el BOE del dia 8 d’abril.
Segon, els alcaldes de la Conca han vingut, des del primer dia i amb tota l’energia, exigint una solució, però la norma es publica en el BOE del dia 8 d’abril.
Tercer, la majoria de les empreses (per no dir totes) ja han afectat en un ERTO de força major (amb efectes de 13/3 al 5/4) a aquelles persones treballadores amb domicili en la Conca d’Òdena que no han pogut sortir a treballar per tenir el seu centre de treball en un altre localitat. No anaven pas a esperar amb el lliri a la que surtis ( o no) la norma . –
2.- PROTECCIÓ EXTRAORDINÀRIA A TREBALLADORS PER COMTE PROPI O AUTÒNOMS PER CESSAMENT D’ACTIVITAT O REDUCCIÓ D’INGRESSOS
També és aquesta una prestació excepcional.
A qui va dirigit ?: àmbit subjectiu: els beneficiaris
Treballadors i treballadores autònoms1, inclosos/es en el Règim Especial de Treballadors Autònoms de la Seguretat Social (RETA), també els treballadors agraris inclosos en el Règim de Treballadors per Compte Propi Agrari, així com del Mar.
Socis de societats cooperatives de treballa associat que hagin optat per cotitzar pel RETA o agrari o de la mar per compte propi.
1 NOTA IMPORTANT: La norma fa esment a treballadors autònoms inclosos en el Règim Especial de Treballadors Autònoms de la Seguretat Social (RETA). També en l’Especial per Treballadors per Compte Propi Agraris. No concreta si com autònom persona física titular d’una activitat o tot aquell que, per llei, cotitza en el règim especial d’autònoms. El Criteri 5/2020 de la Direcció General d’Ordenació de la Seguretat Social ens fa un aclariment important al recollir que “… l’àmbit subjectiu d’aplicació del Reial decret llei 8/2020, de 17 de març, de mesures urgents extraordinàries per a fer front a l’impacte econòmic i social del COVID-19, es correspon amb l’àmbit subjectiu d’aplicació previst en l’article 305 de la Llei General de la Seguretat Social, text refós aprovat pel Reial decret legislatiu 8/2015”, en conseqüència s’inclou a :
a) Els treballadors inclosos en el Sistema Especial per a Treballadors per Compte Propi Agraris.
b) Els consellers i administradors de societats mercantils que, per llei, cotitzen en el règim d’autònoms.
c) Els socis de societats mercantils que presten treball en la mateixa i que, per llei, cotitzen en el règim d’autònoms.
d) Els socis industrials de societats regulars col·lectives i de societats comanditàries i que, per llei, cotitzen en el règim d’autònoms.
f) Els socis treballadors de les societats laborals i que, per llei, cotitzen en el règim d’autònoms.
g) Els treballadors autònoms econòmicament dependents (TRADE).
h) El cònjuge i els parents del treballador per compte propi o autònom que, treballin o col·laborin amb aquell i que, conforme a llei, cotitzen en el règim d’autònoms.
i) Qualssevol altres que, per raó de la seva activitat o per inclusió legal, cotitzen per en el règim d’autònoms.
És indiferent si és cotitza gaudint de reduccions o tarifa plana.
Requisits:
1er.
- Supòsits de suspensió d’activitat
Que l’activitat hagi estat suspesa pel RD 463/2020, de 14 de març.
Durant el període de percepció de la prestació extraordinària per cessament d’activitat el treballador autònom que suspengui l’activitat no estarà obligat a tramitar la baixa en el RETA.
- Supòsit de reducció d’ingressos
O bé, de no haver estat l’activitat suspesa, que la facturació del mes anterior al que es sol·licita la prestació, s’hagi reduït com a mínim en un 75% de la mitjana de facturació del semestre anterior al del de la declaració de l’estat d’alarma.
En cas de treballadors autònoms (RETA) que realitzin activitats amb CNAE 2009: 5912, 5915, 5916, 2920, 9001, 9002, 9003 o 9004, a les hores la facturació del mes anterior al del mes que es faci la sol·licitud exigeix que s’hagi reduït com a mínim en un 75% en relació a la mitjana de facturació dels dotze mesos anteriors.
Reial Decreto 475/2007, de 13 d’abril, que aprova la “Clasificación Nacional de Actividades Económicas 2009 (CNAE-2009)”:
5912.- Actividades de postproducción cinematográfica, de vídeo y de programas de televisión
5915.- Actividades de producción cinematográfica y de vídeo
5916.- Actividades de producción de programas de televisión
2920.- Actividades de grabación de sonido y edición musical
9001.- Artes escénicas
9002.- Actividades auxiliares a las artes escénicas
9003.- Creación artística y literaria
9004.- Gestión de salas de espectáculos
La norma recull un forma especial de càlcul de facturació pels autònoms agraris de produccions estacionals.
L’acreditació de la reducció de la facturació es realitzarà mitjançant l’aportació de la informació comptable que ho justifiqui, podent fer-se a través de la còpia del llibre de registre de factures emeses i rebudes; del llibre diari d’ingressos i despeses; del llibre registro de vendes i ingressos; o del llibre de compres i despeses.
Aquells treballadors autònoms que no estiguin obligats a portar els llibres que acrediten el volum d’activitat, hauran d’acreditar la reducció almenys del 75% exigida per qualsevol mitjà de prova admès en dret.
Aquest supòsit comporta que s’haurà de romandre, en tot cas, d’alta en el corresponent règim de Seguretat Social (Criteri 5/2020 de la Direcció General d’Ordenació de la Seguretat Social).
2n.
Estar en alta a data 14.03.2020 en el règim corresponent.
3er.
Estar al corrent de pagament.
De no estar-ho, la TGSS invitarà ingressar el que es degui, donant un termini de 30 dies naturals.
Quantia de la prestació extraordinària
70% de la base de cotització.
Cotització
Durant el temps que es percebi aquesta prestació extraordinària no existirà obligació de cotitzar (quotes autònoms), però el període es considerà com a cotitzar.
En el supòsit de suspensió de l’activitat, la cotització corresponent als dies d’activitat del mes de març de 2020 no coberts per la prestació ( en general de l’1 al 13 de març, atès el RD d’estat d’alarma va tenir efectes el dia 14 de març), que no fos abonada dins del termini reglamentari d’ingrés, no serà objecte del recàrrec.
Efectes i durada de la prestació
Efectes: 14 abril 2020, data d’efectes del RD 463/2020, d’estat alarma.
Durada: Un més, que es prorroga fins l’últim dia de l’estat d’alarma. Com que per Real Decret 487/2020, de 10 d’abril (BOE 11.04.2020), l’estat d’alarma s’ha prorrogat fins el dia 25.04.2020 inclòs, la prestació té, a data d’aquest treball, una daurada de fins el 30.04.2020. Si l’estat d’alarma es prorrogues fins el 10.05.2020, em tant possibilitat apuntada pel President del Govern d’Estat, a les hores la durada seria fins el 31.05.2020, però això ja ho anirem veient perquè les normes poden variar.
Compatibilitat de la prestació amb altres de la Seguretat Social
Aquesta prestació serà compatible amb qualsevol altra prestació de la Seguretat Social que el beneficiari vingués percebent i fos compatible amb l’acompliment de l’activitat que desenvolupava.
Pel que fa el subsidi per cura de menors afectats per càncer o una altra malaltia greu, expressament la Disposició Addicional 22ª del RDL 11/2020 disposa que durant la permanència de l’estat d’alarma declarat per Reial decret 463/2020, de 14 de març, el subsidi per cura de menors afectats per càncer o una altra malaltia greu, que vinguessin percebent a 14 de març de 2020, no es veurà afectat i serà, per tant, compatible amb la prestació.
Sol·licitud i Gestió
Termeni per sol·licitar
El reconeixement de la prestació es podrà sol·licitar-se fins a l’últim dia del mes següent al qual es va produir la finalització de l’estat d’alarma.
A data d’aquest treball (11.04.2020) per Real Decret 487/2020, de 10 d’abril (BOE 11.04.2020) l’estat d’alarma s’ha prorrogat fins el dia 25.04.2020 inclòs.
Qui la gestiona ?
La gestió d’aquesta prestació correspon a les mútues col·laboradores de la Seguretat Social, per tant, serà la mútua que cadascú tingui com autònom.
Les mútues, en les seves pàgines web, han habilitat aplicacions per gestionar on-line la prestació.
L’entitat gestora de la Seguretat Social, d’acord amb la sol·licitud presentada i els documents si escau aportats, dictarà la resolució provisional que sigui procedent, estimant o desestimant el dret.
Tota sol·licitud haurà d’anar acompanyada d’una declaració jurada en la qual es faci constar que es compleixen tots els requisits exigits per a causar dret a aquesta prestació.
AVIS: La pròpia norma disposa que finalitzat l’estat d’alarma es procedirà a revisar totes les resolucions provisionals adoptades. En el cas que es desprengui que l’interessat no té dret a la prestació, s’iniciaran els tràmits de reclamació de les quantitats indegudament percebudes.
■
Deixa un comentari