COM QUEDEN EL ERTOS I LES AJUDES A RETA A PARTIR 27-6-2020 – RDL 24-2020 – AVANÇ 29-06-2020 –

ERTOS i la prestació extraordinària per cessament d’activitat  als Treballadors Autònoms arran del  Reial Decret-Llei 24/2020, de 26 de juny, de mesures socials de reactivació de l’ocupació i protecció del treball autònom i competitivitat del sector industrial (BOE 28.03.2020). La situació a partir del 27 de juny de 2020

El Reial Decret Llei 18/2020, de 12 de maig, va fixar el 30 de juny de 2020 la data de la fi dels ERTOS de FORÇA MAJOR (aquells arran de l’estat d’alarma per raó de la Covid19) i la fi de les ajudes extraordinàries en matèria de desocupació i cotització contemplades en el Reial Decret-Llei 8/2020. Per altra banda, la prestació extraordinària per cessament d’activitat dels Treballadors Autònoms també finalitzava el 30 de juny de 2020 (últim dia del mes que finalitza l’estat d’alarma). La realitat de la situació econòmica, en especial per a certs sectors d’activitat com restauració, hostaleria i turisme, demanava, com a mínim, una prolongació dels ERTOS de força major i de les anomenades ajudes extraordinàries, entre altres mesures. Ahir (27.06.2020) el BOE va publicar el Reial Decret-Llei 24/2020, de 26 de juny, de mesures socials de reactivació de l’ocupació i protecció del treball autònom i competitivitat del sector industrial. En vigor a data 27 de juny de 2020.  La situació, al meu criteri insuficient, queda de la següent manera:

ERTOS

1.- ERTOS de força major sol·licitats abans del 27 de juny de 2020 per raó de la Covid19 amb fonament amb l’article 22 del RDL 8/2020 :

Es mantenen com a màxim fins el 30 de setembre de 2020.

Important i “oido cocina” : la norma fa un mandat (deberán…) a les empreses i entitats en situació d’aquests ertos a incorporar a les persones treballadores afectades per l’erto en situació d’atur “en la mesura necessària per al desenvolupament de la seva activitat”, el que sumant a les repetides referències a la inspecció de treball que es ve fent des de març 2020, cal filar prim per evitar ensurts.

2.- ERTOS per raons econòmiques, tècniques, organitzatives o productives derivades de la Covid19 iniciats a partir del 27 de juny de 2020:

ERTOS per raons econòmiques, tècniques, organitzatives o productives (ERTOS ETOP) per raons derivades de la Covid19 i iniciats a partir del 27 de juny de 2020 i fins el 30 de setembre de 2020, els hi serà aplicable l’article 23 del RDL 8/2020 (que va establir uns canvis provisionals en el procediment, en principi per agilitzar-lo) , amb les següents novetats:

(I) es podrà iniciar l’ERTO ETOP estant encara vigent un ERTO de FORÇA MAJOR  dels que van tenir causa en la Covid19 que sigui anterior a 27.06.2020.

(II) si l’ERTO ETOP a que ens referim aquí s’inicia desprès de finalitzar l’ERTO de força major, la data d’efectes de l’ERTO ETOP tindrà efectes retroactius a la data en que va finalitzar l’ERTO de força major.

Exemple: les raons que van fonamentar l’erto de força major han decaigut , però continuem no tenint suficient demanda (raons productives), per raó de la situació de la Covid19, per incorporar a tota la plantilla. Podrem iniciar el procediment d’un ERTO ETOP amb efectes a partir de la finalització de l’erto de força major.

El supòsit aquí contemplat serà d’utilitat a aquelles empreses i entitats que, per raó del sector d’activitat o les causa concretes que van fonamentar la causa major, no puguin mantenir-se jurídicament en situació d’erto de força major.

També per aquelles empreses i entitats que els hi cal per raons ETOP Covid19 iniciar un ERTO abans del 30.09.2020 i gaudir del procediment establert en l’article 23 del RDL 8/2020. De fet el que permet la nova norma es mantenir la vigència de l’article 23 del RDL 8/2020 fins el 30.09.2020.

3.- Respecte els ERTOS de força major o ERTOS ETOP esmentats: prohibició expressa de realització d’hores extraordinàries, establir noves externalitzacions de l’activitat i concertar noves contractacions, tant directes com indirectes:

La norma expressament prohibeix , en situació d’ERTO dels esmentats en els punt 1 i 2 precedents:

(I) la realització d’hores extraordinàries,

(II) establir noves externalitzacions  de l’activitat. Observar que la norma ens diu “noves”, per tant, hem de mantenir la validesa de les possibles existents.

(III) concertar noves contractacions, tant directes com indirectes, el que significa la prohibició de serveis de treballador d’ETT, ara bé, també aquí la norma ens diu “noves”, el que significa la validesa de les possibles existents.

De totes formes, al meu criteri no és una novetat en Dret, atès s’exceptua de la prohibició els supòsits en què les persones regulades i que presten serveis en el centre de treball afectat per les noves contractacions, directes o indirectes, o externalitzacions, no puguin, per formació, capacitació o altres raons objectives i justificades, desenvolupar les funcions encomanades a aquelles, prèvia informació sobre aquest tema per part de l’empresa a la representació legal de les persones treballadores.

4.- Mesures extraordinàries en matèria de protecció per desocupació:

Per a les persones treballadores afectades per ERTOS vinculats a la Covid19 (tant força major com ETOP) es mantenen, entre altres mesures, fins el 30 de setembre de 2020, (a) la prestació contributiva d’atur encara que no tinguin la cotització mínima per accedir a la prestació d’atur i (b) el no còmput del temps durant el que es percebi la prestació contributiva d’atur a efectes de no considerar aquest període com a atur consumit.

Es manté també, fins a 31 de desembre de 2020, la particularitat d’atur per a treballadors fixos discontinus contemplada en l’article 25.6 del RDL 8/2020.

5.- Mesures extraordinàries en matèria d’exoneració de cotització vinculades tant a ERTOS de força major com ERTOS ETOP:

5.1.- ERTOS de força major art. 22 RDL 8/2020 (aquells amb causa a la Covid19) sol·licitats abans dels 27 de juny de 2020:

a) Respecte a les persones treballadores que reiniciïn l’activitat, és dir, rescatades de la situació d’atur, sigui total o parcialment, a partir de l’1 de juliol de 2020 o aquelles que la van reiniciar abans de l’1 de juliol de 2020:

Durant els mesos de JULIOL, AGOST i SETEMBRE 2020:

1) Empreses o entitats amb menys de 50 persones treballadores, o assimilades, a data 29.02.2020: Exoneració de cotització del 60% (es cotitza el 40%).

2) Empreses o entitats amb 50 o més persones treballadores, o assimilades, a data 29.02.2020: Exoneració de cotització del 40% (es cotitza el 60%).

b) Respecte a les persones treballadores que continuïn amb l’activitat suspesa (cal entendre també els supòsits de reducció de jornada, no sols de suspensió, atès la terminologia de la norma és deficient i confosa), és dir, rescatades de la situació d’atur, sigui total o parcialment, a partir de l’1 de juliol de 2020:

Durant els mesos de JULIOL, AGOST i SETEMBRE 2020:

1) Empreses o entitats amb menys de 50 persones treballadores, o assimilades, a data 29.02.2020: Exoneració de cotització del 35% (es cotitza el 65%).

2) Empreses o entitats amb 50 o més persones treballadores, o assimilades, a data 29.02.2020: Exoneració de cotització del 25% (es cotitza el 75%).

QUADRE RESUM

Menys 50 treballadors/es

Igual o més 50 treballadors/es

Rescatats

60%

40%

Es menten en atur

35%

25%

La mesura extraordinària d’exoneració de cotització finalitza el 30 de setembre de 2020.

5.2.- ERTOS ETOP art. 23 RDL 8/2020 (aquells amb causa la Covid19) sol·licitats abans dels 27 de juny de 2020 o iniciats a partir del 27 de juny de 2020 per raó de finalització d’un ERTO de força major i amb efectes retroactius a la data de la finalització d’aquest:

A partir de l’1 de juliol de 2020 les mateixes exoneracions de cotització que el supòsit 5.1 l’anterior:

a) Respecte a les persones treballadores que reiniciïn l’activitat, és dir, reincorporades, rescatades de la situació d’atur, sigui total o parcialment, a partir de l’1 de juliol de 2020:

Durant els mesos de JULIOL, AGOST i SETEMBRE 2020:

1) Empreses o entitats amb menys de 50 persones treballadores, o assimilades, a data 29.02.2020: Exoneració de cotització del 60% (es cotitza el 40%).

2) Empreses o entitats amb 50 o més persones treballadores, o assimilades, a data 29.02.2020: Exoneració de cotització del 40% (es cotitza el 60%).

b) Respecte a les persones treballadores que continuïn amb l’activitat suspesa (cal entendre també els supòsits de reducció de jornada, no sols de suspensió, atès la terminologia de la norma es deficient i confosa), és dir, no reincorporades, no rescatades de la situació d’atur, sigui total o parcialment, a partir de l’1 de juliol de 2020:

Durant els mesos de JULIOL, AGOST i SETEMBRE 2020:

1) Empreses o entitats amb menys de 50 persones treballadores, o assimilades, a data 29.02.2020: Exoneració de cotització del 35% (es cotitza el 65%).

2) Empreses o entitats amb 50 o més persones treballadores, o assimilades, a data 29.02.2020: Exoneració de cotització del 25% (es cotitza el 75%).

QUADRE RESUM

Menys 50 treballadors/es

Igual o més 50 treballadors/es

Rescatats

60%

40%

Es mantenen en atur

35%

25%

La mesura extraordinària d’exoneració de cotització finalitza el 30 de setembre de 2020.

5.3.- Empreses i entitats que a data 1 de juliol de 2020 no hagin incorporat cap persona treballadora mantenint-se en situació ERTO TOTAL  de força major (aquells amb causa a la Covid19 a partir efectes erto 14 de març de 2020) per no ser possible l’inici de l’activitat ni parcialment:

A partir de l’1 de juliol de 2020 les mateixes exoneracions de cotització que el supòsit 5.1 l’anterior:

Durant els mesos de JULIOL, AGOST i SETEMBRE 2020:

1) Empreses o entitats amb menys de 50 persones treballadores, o assimilades, a data 29.02.2020:

MES

EXONERACIÓ

JULIOL

70%

AGOST

60%

SETEMBRE

35%

2) Empreses o entitats amb 50 o més persones treballadores, o assimilades, a data 29.02.2020:

MES

EXONERACIÓ

JULIOL

50%

AGOST

40%

SETEMBRE

25%

La mesura extraordinària d’exoneració de cotització finalitza el 30 de setembre de 2020.

Recomanació: cal que sigui ben clar que no és possible l’inici parcial de l’activitat, atès aquesta situació d’erto total estic ben convençut que serà revisada per la inspecció de treball amb preferència i deteniment.

Si reinicien activitat abans del 30 de setembre de 2020 els hi serà d’aplicació l’exoneració contemplada en el punt 5.1 anterior.

6.- Salvaguarda d’ocupació (ESTOS ETOP):
Atès, com acabem de veure, que s’ha introduït la mesura extraordinària d’exoneració de cotització per a ERTOS ETOP, s’estén també el compromís de mantenir l’ocupació establert pels ERTOS de força major (*) als ERTOS ETOP que hagin gaudit d’exoneració de cotització. En aquest cas, el termini de compromís de 6 mesos, i sempre que fora la primera vegada que l’empresa o entitat fa us de l’exoneració serà fins el 27 de desembre de 2020.

Òbviament, si l’empresa o entitat decideix no aplicar l’exoneració de cotització, no hi ha cap compromís de salvaguarda d’ocupació.

(*) Compromís de no acomiadar durant els 6 mesos. Sols si s’ha gaudit de l’exoneració de cotització de la Seguretat Social. El 6 mesos es computen a partir no de la fi total de l’ERTO, sinó des de la incorporació de treballadors/res, encara que sigui parcialment o sols sigui part de la plantilla afectada. S’entén incomplet el compromís si es produeix l’acomiadament o extinció de contracte de persones afectades per l’Erto, no de les no afectades. No es considera incomplet : si l’acomiadament és disciplinari procedent, ni si l’extinció és per fi d’un contracte temporal o causal, ni pel fi de la crida de les persones treballadores amb contracte fix discontinu, o la dimissió, mort, jubilació, incapacitat permanent de la persona treballadora. Tampoc es considerarà incomplet el compromís si l’acomiadament es fa quan concorri risc de concurs de creditors. De fet la norma aboca a presentar preconcurs de creditors per acreditat aquesta raó. Conseqüències en cas d’incompliment del compromís de no acomiadar: el reintegrament de les quotes de Seguretat Social que s’han obtingut exoneració de tots/totes els treballadors/res de l’empresa o entitat, més el recàrrec i interessos de demora.

7.- Limitacions al repartiments de dividends:
Les empreses societats mercantils que s’acullin a ERTOS de força major i ETOP que hem comentat en el punts 1 i 2 anteriors que hagin utilitzats els recursos públics (cal entendre es vol dir l’exoneració de cotització), no podran acordar repartiment de dividends  corresponents a l’exercici fiscal en que s’apliquin aquest ERTOS (per ara exercici 2020). No serà d’aplicació aquesta limitació si es tracta de societats mercantils que, a data 29 de febrer de 2020, tinguessin menys de 50 persones treballadores o assimilades a elles.

PRESTACIÓ EXTRAORDINARIA PER CESSAMENT D’ACTIVITAT TREBALLADORS AUTÒNOMS

A partir de l’1 de juliol de 2020 el/la treballador/a autònom que estigui en alta i percebent a 30 de juny de 2020 la prestació extraordinària per cessament d’activitat, tindrà dret a:

1.- Exempció de cotització de la quota d’autònoms

Es manté en els següents percentatges:

Juliol: el 100%
Agost: el 50%
Setembre: el 25%

La mesura finalitza el 30 de setembre de 2020.

Ull: Aquesta exempció de cotització és INCOMPATIBLE amb la prestació per cessament d’activitat.

2.- Prestació per cessament d’activitat:
La situació és més complexa:

La prestació tal com estava concebuda fins ara finalitza a 30.06.2020 i es passa (caldrà sol·licitar de nou a la Mútua) al sistema de protecció, ja existent abans de l’estat d’alarma, de prestació de cessament d’activitat, contemplat en la Llei General de la Seguretat Social (article 327) sempre que concorrin els requisits de les lletres a), b), d) i e) de l’article 330.1 de la  Llei General de la Seguretat Social:

a) Estar afiliados y en alta en el Régimen Especial de Trabajadores por Cuenta Propia o Autónomos o en el Régimen Especial de los Trabajadores del Mar, en su caso.

b) Tener cubierto el período mínimo de cotización por cese de actividad a que se refiere el artículo 338.

d) No haber cumplido la edad ordinaria para causar derecho a la pensión contributiva de jubilación, salvo que el trabajador autónomo no tuviera acreditado el período de cotización requerido para ello.

e) Hallarse al corriente en el pago de las cuotas a la Seguridad Social. No obstante, si en la fecha de cese de actividad no se cumpliera este requisito, el órgano gestor invitará al pago al trabajador autónomo para que en el plazo improrrogable de treinta días naturales ingrese las cuotas debidas. La regularización del descubierto producirá plenos efectos para la adquisición del derecho a la protección.

i, a més, també: (1) acreditar una reducció en la facturació del tercer trimestre de l’any 2020 de com a mínim del 75% en relació al mateix trimestre de l’any 2019, i (2) no haver obtingut durant el tercer trimestre de l’any 2020 uns rendiments nets superiors a 5.818,75 €.

Import de la prestació: 70% de la mitjana de les base de cotització dels últims 12 mesos.

La prestació tindrà una durada fins el 30 de setembre de 2020.

El treballador autònom haurà de cotitzar i li serà després reintegrada la cotització (però sols la part de contingències comunes) conjuntament amb el pagament de la prestació.

A partir de l’1 d’octubre 2020 per poder continuar percebent la prestació caldrà concorrin tots els requisits de l’article 330 de la Llei General de la Seguretat social:

a) Estar afiliados y en alta en el Régimen Especial de Trabajadores por Cuenta Propia o Autónomos o en el Régimen Especial de los Trabajadores del Mar, en su caso.

b) Tener cubierto el período mínimo de cotización por cese de actividad a que se refiere el artículo 338 (mínim 12 mesos)

c) Encontrarse en situación legal de cese de actividad, suscribir el compromiso de actividad al que se refiere el artículo 300 y acreditar activa disponibilidad para la reincorporación al mercado de trabajo a través de las actividades formativas, de orientación profesional y de promoción de la actividad emprendedora a las que pueda convocarle el servicio público de empleo de la correspondiente comunidad autónoma, o en su caso el Instituto Social de la Marina.

d) No haber cumplido la edad ordinaria para causar derecho a la pensión contributiva de jubilación, salvo que el trabajador autónomo no tuviera acreditado el período de cotización requerido para ello.

e) Hallarse al corriente en el pago de las cuotas a la Seguridad Social. No obstante, si en la fecha de cese de actividad no se cumpliera este requisito, el órgano gestor invitará al pago al trabajador autónomo para que en el plazo improrrogable de treinta días naturales ingrese las cuotas debidas. La regularización del descubierto producirá plenos efectos para la adquisición del derecho a la protección.

La situació dels ERTOS per la gran inseguretat i deficiències jurídiques és un camp de mines, però això ja serà tema per comentar properament.

Descarregar el document en PDF:

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.